RŪTA ŽALIOJI: apie abortų draudimą ir jo pasekmes

Žalioji rūta (Ruta graveolens) laikoma pavojinga nėščioms moterims, nes stimuliuoja gimdos susitraukimus ir gali sukelti persileidimą. Rūtos įvaizdį lietuvių liaudies dainose esame įpratę interpretuoti kaip skaistybės simbolį, bet šis augalas turėjo visai kitą reikšmę. Rūtų antpilai vartoti kaip priemonė abortui.

Sveikatos apsaugos ministerijoje – daug kalbų apie Dievą

Screen Shot 2014-09-30 at 13.49.28

Rugsėjo 29 d., pirmadienį, Sveikatos apsaugos ministrė Rimantė Šalaševičiūtė pakvietė visuomenę diskutuoti dėl siūlomų naujų Nėštumo nutraukimo tvarkos pataisų (http://www.sam.lt/go.php/lit/Keiciama-diskusijos-del-Nestumo-nutraukimo-tvarkos-apraso-vieta). Prisirinko pilna salė, vadinasi, visuomenei šios problemos iš tiesų aktualios.

Pagrdininės įstatymo pataisos buvo pristatytos šios: įvedama galimybė nėštumą nutraukti medikamentiniu būdu, moteriai privalomai turi būti suteikiama išsami informacija, kaip gauti pagalbą, kad išsaugotų nėštumą, ir apie šeimos planavimo būdus. Kita labai svarbi siūloma pataisa – privalomas 72 val. laukimas kiekvienai moteriai prieš aborto procedūrą po to, kai visi reikalingi tyrimai jau atlikti – moteris būtų verčiama laukti siekiant, kad ji išsaugotų kūdikį ir atsisakytų sprendimo daryti abortą. Keičiasi ir nėštumo nutraukimo indikacijų sąrašas – punkto apie nėštumo nutraukimą dėl moters sveikatos indikacijų nelieka. Pagal naująsias pataisas, gydytojų konsiliumas nuspręs, ar moteriai išties yra pavojus gimdyti. Išvardyta daug apsigimimų ir vaisiaus ligų, dėl kurių (arba įtariant kurias) gali būti nutrauktas nėštumas, ir įvedama nuostata: kad ir kokia būtų išvada dėl galimo vaiko apsigimimo, sprendimą daryti abortą priima pati moteris.

Ministrė pasitarė su vyskupais

Diskutuota daugiausiai dėl dviejų pataisų – 72 val. privalomo laukimo ir medikamentinio aborto. Deja, ministrė Rimantė Šalaševičiūtė vos atėjusi į posėdį iškart pareiškė, kad ji, pasitarusi su vyskupais, jau nusprendė leistis į kompromisą ir pataisa dėl 72 val. laukimo vis tiek bet kuriuo atveju bus priimta.

Be abejonės, labai keistas toks ministrės pareiškimas – nuo kada sekuliarios valstybės Sveikatos apsaugos ministerija atsižvelgia į vyskupų nuomonę?.. Juk sprendimas, priimtas tariantis su vyskupais, bus taikomas ne vien tikinčiosioms, bet visoms (!) moterims. Kilo ir kitas klausimas – juk balsavimo dar nebuvo, iš kur ministrė iš anksto žino apie tai, kad pataisos bus priimtos. Dar vienas klausimas: kam tada kvietė visuomenę apie tai diskutuoti, jei jau nuspręsta. Na, tiek to.

Dievas ir negimusių kūdikių teisės

Skelbimas apie diskusiją buvo įdėtas ir ultradešiniąsias pažiūras skleidžiančiame leidinyje „Respublika“ – tai galbūt buvo viena iš priežasčių, kodėl daugiausia pasisakyta iš fundamentaliųjų katalikų ir teisuolių veidus nutaisiusių visažinių ultrakonservatyviųjų, kurie išreiškė ne tiek nuomonę dėl pataisų ar racionalius siūlymus, kiek apskritai neigė moters galimybę spręsti, kai kurie po keletą minučių dėstė apie tai, kad Dievas mus visus labai myli, kiti išsakė, esą reikia priimti įstatymą, jog vyras privalo žinoti apie moters atliekamą abortą (nuo kada valstybė reguliuoja vyro ir moters asmeninius santykius ir pokalbių temas?).

Moterų teisių priešininkai kalbėjo už „negimusio kūdikio ir nėščios moters teises“, buvo ir pasisakančių už „vyro teises“ t. y., kad moteris privalo išnešioti jo kūdikį, net jei ji ir nenori, bet šis to reikalauja. Žodžiu, diskutuota aktyviai, bet iš šių komiškų pastabų akivaizdu, kad labai trūko tinkamo moderavimo, palaikančio atitinkamą diskusijos Sveikatos apsaugos ministerijoje lygį, ir dažnai buvo nukrypstama, užuot dėsčius argumentus būtent apie naująsias siūlomas įstatymo pataisas ir tik apie jas.

10647728_10152427074108723_189622048_n

Konstruktyvūs siūlymai

Diskusijoje buvo išsakyta racionali nuomonė, kad moterys bus vienintelė grupė pacientų, turinčių laukti su sveikatos apsauga susijusios paslaugos, o tai yra diskriminacija lyties pagrindu. Be to, siekis moterį įtikinti pakeisti sprendimą išreiškia nepasitikėjimą moters kaip pilietės sprendimu ir skatina laikyti jį klaidingu, blogu, keistinu. Gal greitu metu bus abejojama moterų galia priimti sprendimus apskritai?

Taikliai pasiūlyta, kad jei jau tos 72 laukimo valandos bus įteisintos, tegul tai būna skirta ne visoms privalomai, bet tik toms moterims, kurios dar nėra tvirtai apsisprendusios arba jaučiasi nesaugios, nori pasitarti, ieško palaikymo ir galbūt yra verčiamos darytis abortą vyro ar šeimos valia. Išsakytas svarbus pasiūlymas apie tai, kad jei moteriai teikiama psichologinė pagalba, tegul tai nebūna vien tik religinės bendruomenės atstovų moralizavimas ir skatinimas pasimelsti, kaip yra dabar (Krizinio nėštumo centras kaip atgailą taiko moterims Rakelės rekolekcijas), bet ir pasaulietine pasaulėžiūra paremtos konsultacijos.

Kas nebuvo išsakyta

Tos aborto pasekmės, apie kurias kalba moralizatoriai katalikai ir besąlygiškai kontroliuoti moteris, užuot kultyvavę pasitikėjimu paremtus santykius, norintys vyrai, ir kyla didžiąja dalimi dėl to, kad abortas yra demonizuojamas, laikomas žudymu, baisiausiu blogiu ir t. t. Tos 72 valandos, jei bus privalomos laukti kiekvienai moteriai, norinčiai atlikti abortą, daugeliui sukels žymiai didesnį stresą nei pats abortas, kuris daugumai moterų ir taip yra labai nelengvas sprendimas, apie kurį mąstyta daug ilgiau nei 72 valandas.

Iniciatyva „Už teisę į saugų ir legalų abortą“ pasisako prieš privalomą 72 val. laukimą iki aborto ir prieš tai, kad psichologines konsultacijas teiktų išimtinai katalikiškos organizacijos, kaip yra dabar. Pasisakome už numatomą teisę į medikamentinį abortą, nes šiuo metu Lietuvoje yra labai paplitę nelegalūs persileidimą  sukeliantys vaistai ( http://tv.lrytas.lt/?id=14005052821398745928). Moterys juos vartoja savarankiškai, be medikų pagalbos ir kelia baisų pavojų savo sveikatai, be to, dar ir išgyvena baisų nerimą dėl galimų tokio slapto aborto pasekmių sveikatai. Žymiai saugiau bus, jei abortas, kurį moteris vienaip ar ktiap jau nusprendė daryti, įvyks prižiūrint medikams. Kai tai taps vieša, moteris nebesijaus „daranti kažką nelegalaus, nusikalstamo“ ir abortas nebus taip demonizuojamas, o tai pagerins moters psichologinę savijautą.

Ginčytina nuostata įstatyme laikytina tai, kad mergaitei iki 14 metų nėštumui nutraukti reikalingas teismo sprendimas. Būtent teismas padaro tokiai mergaitei didžiausią psichologinę žalą, kuri gali reikštis net visą gyvenimą, o ne pats aborto faktas. Ji jaučiasi kaip teisiamoji, kai dažniausiai yra išprievartavimo auka arba seksualinius santykius patiria dėl vyresnio žmogaus manipuliavimo, net nežinodama, kas su ja vyksta, dažniausiai net neturinti pakankamai informacijos nei apie reprodukciją, nei apie apsisaugojimo nuo nėštumo priemones.

Reziumė

Reikia įsisąmoninti, kad moteris turi teisę gimdyti ir teisę negimdyti. Diskusijoje netgi ministrė, pasisakiusi prieš abortų uždraudimą, bet einanti į kuriozo vertą kompromisą su vyskupais dėl 72 val. privalomo laukimo, laikėsi šališkai ir keletą kartų teigė, kad kiekvieno vaiko išsaugojimas savaime yra vertybė. Prieš darant tokius pareiškimus, matyt, pirmiausia reikėtų užtikrinti, kad nėščia ir ką tik pagimdžiusi moteris nebūtų diskriminuojama darbe – dabar neretai tokia moteris netgi atleidžiama, tik nedaugelis tai viešina (http://manoteises.lt/straipsnis/del-nestumo-atleistai-moteriai-priteista-50-000-lt-kompensacija/), svarbu užtikrinti, kad mažylį auginanti moteris galėtų derinti darbo ir šeiminio gyvenimo pareigas, kad jau nuo mokyklos būtų sistemiškai teikiama išsami informacija apie reprodukcinę sveikatą (tai itin svarbi nepilnamečių abortų prevencija).

Privalu įsisąmoninti, kad ne visos moterys pagimdžiusios pasijunta laimingesnės, ne visi gimę vaikai auga mylinčiuose namuose. Ne visos moterys privalo tapti motinomis. Moteriškumas dar nereiškia motinystės. Turi būti laisva galimybė rinktis, kaip gyventi. Ir pasirinkimai turėtų būti vertinami lygiavertiškai pagal šiuolaikines žmogaus teisių konvencijas, o ne vieną iškeliant iki debesų, lyg jis būtų visai neprobleminis, universalus ir geriausiai tinkantis visoms be išimties moterims, o kitą laikant nusikaltimu.

Nėštumo nutraukimas nėra nusikaltimas. Tai yra moters teisė, kuri neturi būti apribota nei 72 val. privalomo laukimo, nei kokiais nors kitais potvarkiais, abejojančiais moters gebėjimu savarankiškai nuspręsti.

Parengė ir įspūdžiais pasidalijo Aira Leonidovna

Nuotrauka iš diskusijos A. Rudomanskio, kita iliustracija – fragmentas iš http://www.popularresistance.org/praying-for-women-or-praying-on-them/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on September 30, 2014 by in Žiniasklaida apie teisę į abortą.
%d bloggers like this: